DIY School

Make Roads Safer and Cleaner.

 

#Project

#Graphic design

#Research

#Workshop

Clients

Lambeth Council

Richard Atkins Primary School

 

Project members

sustrans, Phillippa Banister  |
Project management

CREATIVE "GARDEN", Takayuki Ishii  | Communication design

 

このプロジェクトはsustrans London支部で2ヶ月間インターンとして働いていた時に関わったものです。私の役割は、デザイン実施へ至るまでの現状調査と分析、それに伴うコミュニケーションツールのデザインでした。(デザイン施工は1年後であった為)

 

sustransはSustainable + Transportationからくる造語で、Bristolに本部があり、イギリス中に支部を持つ第3セクターです。SUSTRANSは日常生活の「移動」をテーマにリサーチ・コラボレーション・イベント・デザインを行います。イギリスでは交通が原因で深刻な大気汚染に悩まされています*1。その状況を、法整備や交通整備するのではなく、クリエイティブの力で解決していこうと組織されたのがSUSTRANSです。主なクライアントは、自治体(カウンシル)や交通会社(TfL)などです。2015年現在では4000*2 人におよぶボランティアスタッフが各支部で働いています。

 

This is a project which I took part in at sustrans London during my 2 months internship there as a graphic designer. As the design construction was to be initiated a year later from when I was at the office, I took on the role of design researcher/analyser and communication tools designer to build a foundation for the design construction.

 

sustrans is a coined word, made from Sustainable + Transportation, and the company is a voluntary sector which has its headquarters in Bristol. SUSTRANS organise their researches, collaborations, events and designs based on their theme of ‘transportation’ within daily lives.

 

It is a notably well known fact that the air pollution within the UK is spreading at an alarming rate due to transportation using various vehicles *1. sustrans was erected in order to tackle this problem using the power of creativity rather than law or traffic maintenances. Their main clients are councils or transportation companies such as TFL (Transport For London). Now in 2015, there are more than 4000 people working as volunteers in different branches within the UK*2.

BACKGROUND

 

DIY SchoolとはSUSTRANSが行っている主要なプログラムの一つです。ローカルコミュニティと一体になり、どのようにその地域のStreetを安全に、クリーンにしていけるかを探っていきます。そのためにはまず、問題の可視化をして、それに対するフィールドリサーチやワークショップ、デザインの提案に対し市民からフィードバックをもらうことでプロジェクトを進めていきます。

 

ロンドン市街地南部に位置するBrixton(Lambeth Council)にある、Richard Atkinsという小学校とこのプロジェクトを行いました。学校は大通りの一本裏手に建っており、その前を通るNew Park Roadには大通りから時間短縮のために流れてきた車が高速で走り去る状況にありました。過去2年間には2人の小学生が事故に遭っています。また、表通りのA23・Brixton Hillという通りは深刻な大気汚染レベルが計測されていました。*3 この問題に直面し、この小学校が管轄下に置かれる、Lambeth Councilから今回のプロジェクトの依頼が入りました。

 

DIY School is one of the main programs organised by SUSTRANS. The program seeks to find the most efficient method(s) to clean the streets of certain areas in the UK by working together with the local communities. In order to do this, the problems must be visualised first, and then the project will proceed after getting feedbacks from the citizens on the suggested designs, field researches or workshops.

This project was carried out together with Richard Atkins primary school in Brixton (Lambeth Council), South London. New Park Road is the road in front of the school, where many vehicles coming from the main road travel at very high speed to cut time. In the past two years, two students have been involved in a road accident in front of the school. Also, a severe level of air pollution has been measured on the main road (A23•Brixton Hill) nearby. *3 Facing these issues, Lambeth Council, which the school is under jurisdiction of, requested for solutions in order to solve the problems.

DIY Schoolとは

New Park Roadとは

ABOUT DIY SCHOOL

ABOUT NEW PARK ROAD

DESIGN

任された役目として、リサーチ・アナリシス・ワークショップ・いくつかのコミュニケーションツールのデザインがありました。毎回違うツールを持ち、週に1〜2日、授業中や放課後に学校を訪問し、保護者への聞き取り、アンケート、ワークショップを行っていきました。その多くの方は似たような問題意識を持ちあわせていました。その情報を可視化、共有することで「何を、何のためにやるのか。」を明確にしていきました。

As mentioned above, my personal roles were to research, analyse, design some communication tools and organise workshops in this project. Once or twice a week, I brought different tools each time to the school at different times of the days to take surveys from the parents or to organise workshops so that we could visualise the problems – in which many of them shared similar awareness for the raised issues. Within the workshops, we also shared information as well as to visualise them, and clarified ‘what we must do, for what reason’.

サー

RESEARCH

INSIGHT

多くの参加者がこのプロジェクトを通じて、改めて近隣の交通問題に目を向け、解決策を考えていきました。その中では習慣や仕組みを変えること自体に批判的な意見もいくつか見られ、議論をする場が出来上がったと考えることもできます。この一つひとつの取り組みが即効性のある効果を生むわけではなく、プロセス全体を通して、ドライバーや市民のマインドを少しずつ地域の問題に向けていくことにつながります。当事者である市民を参加型のワークショップやリサーチに巻き込み、一緒にデザインを作りあげる。そうすることによって、まずは身の回りの環境やさらには自分たちが住む地区、そしてロンドン、イギリスへと意識が拡がっていくのではないでしょうか。このプロジェクトはそのキッカケを作る一つの事例です。

 

最終的なプロジェクトの成果はコチラです。

Throughout this project, I believe that many people have thought deeper about the issues raised by local transportations and discussed the solutions for these problems. Within the people’s thoughts, there were objections to change or reform the existing habits or mechanisms, which created a place for debating. Rather than each of the thoughts creating an immediate solution for the issues, the whole process of discussing allowed the awareness of the drivers or the local citisens to be aimed towards the problems within the area. By involving and thinking together with the local residents, who are the actual witnesses of the problems, in the design construction process, one may suggest that our awareness will travel towards wider directions, allowing for a better, safer world for everyone to live in. This project is aimed to be an example, to start the engine of these connections between people.

TAKAYUKI ISHII

 

Graphic Design And

Community Engagement

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